30 stycznia 2018

Rajd

27 stycznia 2018 r.

UDZIAŁ W 43. RAJDZIE PRZYJACIÓŁ PKWŁ
   W ramach współpracy z Oddziałem Terenowym Parku Krajobrazowego Wzniesień Łódzkich Filia nr 2 wzięła udział w 43. Rajdzie Przyjaciół PKWŁ. Pracownicy wraz z czytelnikami w liczbie 6 osób w sobotnie, mgliste przedpołudnie stawili się w miejscu zbiórki, czyli siedzibie Oddziału przy ul. Wycieczkowej 86. Stamtąd, wraz z innymi, pod przewodnictwem Dyrektora Zespołu PKWŁ – p. Hieronima Andrzejewskiego udali się na wędrówkę po Lesie Łagiewnickim i Rezerwacie Przyrody Lasu Łagiewnickiego, biorąc udział w ZIMOWYM PTAKOLICZENIU 2018. Choć grupa nie naliczyła dużej ilości ptaków z powodu gęstej mgły, to spacer po lesie z licznymi ciekawostkami przekazanymi przez prowadzącego, ciekawa roślinność, zamarznięta woda w Arturówku, powalone w rezerwacie drzewa w wyniku huraganów w 2017 r., przysporzyły uczestnikom wielu przeżyć i refleksji dotyczących przyrody. Rajd zakończył się w siedzibie Oddziału PKWŁ pieczonymi w ognisku kiełbaskami, ciepłymi napojami, wykonaniem karmników dla ptaków z plastikowych butelek po napojach i ożywioną dyskusją integrującą uczestników.
Tekst MiCh

28 stycznia 2018 r.
WYCIECZKA DO   MUZEUM HISTORII ŻYDÓW POLSKICH   POLIN
W WARSZAWIE, UL. ANIELEWICZA 6

Na wycieczkę udaliśmy się dużą 28-osobową grupą pociągiem. Drogę z Dworca Centralnego do Muzeum pokonaliśmy pieszo przy dość dużych opadach deszczu. Idąc ulicami: Marszałkowską, Krakowskim Przedmieściem, Świętojarską podziwialiśmy architekturę stolicy. Na chwilę zatrzymaliśmy się w Kościele św. Anny.
Po Muzeum oprowadzał nas ponad 2 godziny sympatyczny, kompetentny i dowcipny przewodnik. Dzięki niemu poznaliśmy 1000-letnią kulturę i historię Żydów Polskich istniejącą w ścisłym połączeniu z kulturą i historią Polski. Osiem interaktywnych galerii na 4000 m. kwadratowych poświęconych różnym okresom w dziejach jest odpowiedzią na pytanie skąd i kiedy Żydzi pojawili się w Polsce, w jaki sposób nasz kraj stał się domem ich największej społeczności na świecie, na czym polega ich odrębność i jakie koleje losu przeżyli w naszej ojczyźnie.
Po opuszczeniu Muzeum zatrzymaliśmy się na posiłek a następnie ulicą Bohaterów Getta, obok Pałacu Lubomirskich, przez Plac Żelaznej Bramy, zwiedzając otwarte Kościoły, obok Pałacu Kultury dotarliśmy do dworca by wrócić do Łodzi.